Prezydencja

Policja a Polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej

Czym jest prezydencja?

Prezydencja w Radzie UE sprawowana jest w systemie rotacyjnym kolejno przez wszystkie państwa członkowskie po 6 miesięcy każde, zaczynając od stycznia i od lipca danego roku. Przedstawiciele państwa sprawującego Prezydencję w Radzie UE, zarówno na szczeblu ministerialnym, jak i eksperckim, są odpowiedzialni za ustalanie porządku obrad posiedzeń poszczególnych gremiów Rady UE oraz prowadzenie negocjacji w gronie państw członkowskich. W praktyce oznacza to, ze w ciągu półrocza sprawowania Prezydencji przewodniczą w procesie opracowywania szeregu dokumentów o charakterze wieloletnim – strategii, planów działania, a także konkluzji Rady bądź Prezydencji.

By zapewnić kontynuację działań państw członkowskich sprawujących 6-miesięczne Prezydencje, w 2009 r. Traktatem Lizbońskim wprowadzony został system TRIO Prezydencji. Oznacza to współpracę trzech państw sprawujących Prezydencję kolejno po sobie. Kraje te przygotowują wspólnie z Komisją Europejską 18-miesięczny program stanowiący platformę współpracy. Na podstawie tego programu, każde z trzech państw opracowuje własny, bardziej szczegółowy 6-miesięczny program.

Właśnie kończy się Prezydencja węgierska, która zamyka TRIO : Hiszpania, Belgia, Węgry. Natomiast Polska, podobnie jak poprzednio, tworzyć będzie TRIO Prezydencji wspólnie z Danią i Cyprem. W istocie, pod kątem działalności w EUROPOL-u i CEPOL-u, Prezydencja polska będzie mieć charakter Duo (w strukturach EUROPOL-u Dania  ma status państwa trzeciego z uwagi na fakt, iż kraj ten wyłączył się z unijnej współpracy policyjno-sądowej, natomiast nie uczestniczy w żadnej z form działalności CEPOL-u). Kolejnym TRIO, które przejmie przewodnictwo w Radzie UE od 1 lipca 2026 będzie Irlandia, Litwa oraz Grecja.

Proces legislacyjny UE

Funkcjonariusze polskiej Policji, reprezentują nasz kraj na forum Unii Europejskiej, biorąc udział w pracach tzw. grup roboczych. Są to niezwykle istotne organy przygotowawcze Rady UE, które dbają by decyzje polityczne Rady były podejmowane na podstawie solidnej analizy merytorycznej. Dyskusje ekspertów oparte na instrukcjach rządów prowadzą zazwyczaj do wypracowania porozumienia w kwestii projektów unijnych aktów prawnych i dokumentów politycznych. Zatem głównym zadaniem grup roboczych jest wypracowanie projektu dokumentu, który po usunięciu ewentualnych rozbieżności jest przyjmowany przez ministrów ze wszystkich państw członkowskich na posiedzeniu Rady UE.

Proces legislacyjny Unii Europejskiej w polskim porządku prawnym koordynowany jest w oparciu o przepisy ustawy o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej z dnia 8 października 2010 r. (Dz.U. Nr 213, poz. 1395 z późn. zm.).

Zadania polegające na rozpatrywaniu i rozstrzyganiu stanowisk dotyczących dokumentów UE oraz uzgadniania projektów dokumentów rządowych realizowane są przez Komitet do Spraw Europejskich (KSE). W skład Komitetu wchodzą m.in. Przewodniczący Komitetu - minister właściwy do spraw członkostwa RP w Unii Europejskiej , Ministrowie reprezentowani przez sekretarza stanu albo podsekretarza stanu, Szef KPRM albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu lub podsekretarz stanu.

Proces legislacyjny jest następnie realizowany przez tzw. „skrzynki koordynacji europejskich”, wyznaczone w poszczególnych ministerstwach i urzędach. W Komendzie Głównej Policji funkcję tę pełni zespół Koordynacja KGP, umiejscowiony w Biurze Międzynarodowej Współpracy Policji KGP.

Praca Zespołu polega na ścisłej współpracy z MSWiA oraz właściwymi merytorycznie jednostkami, komórkami organizacyjnymi Policji. Zespół Koordynacja KGP konsultuje otrzymywane do analizy/opracowania dokumenty z ekspertami policyjnymi, wyspecjalizowanymi w poszczególnych obszarach tematycznych. Przekazywane przez nich informacje służą wypracowaniu stanowiska strony polskiej na spotkaniach gremiów unijnych, a także na potrzeby spotkań z udziałem Ministra SWiA. Warto podkreślić, że aktywne uczestnictwo w procesie legislacyjnym pozwala na zaprezentowanie i wypracowanie takiego stanowiska na poziomie unijnym, które jest najbardziej korzystne dla prawidłowego funkcjonowania Policji na poziomie krajowym.

Wchodząca w skład Rady UE Rada ds. WSiSW (JHA) realizuje działania związane z współpracą i wspólną polityką Państw Członkowskich w obszarze bezpieczeństwa i sprawiedliwości. Na forum Rady JHA zbierają się – zwykle co 3 miesiące - ministrowie sprawiedliwości i spraw wewnętrznych ze wszystkich państw członkowskich UE. Omawiane są wtedy kwestie związane z współpracą wymiarów sprawiedliwości (w sprawach karnych, jak i cywilnych) oraz migracji, zarządzania granicami i współpracą policyjną.

Grupy robocze służące współpracy policyjnej

Polska Policja bierze udział w następujących grupach roboczych:

  • Grupa Robocza ds. Egzekwowania Prawa (LEWP) - zajmuje się szeroko pojętą współpracą policyjną państw członkowskich UE w zakresie m.in. systemów łączności, zabezpieczenia imprez sportowych, działań oficerów łącznikowych, prowadzenia działań transgranicznych, koordynacji wspólnych operacji policyjnych, wymiany doświadczeń między organami ścigania w obszarach nieobjętych kompetencją innych grup roboczych (np. zwalczanie przestępczości związanej z pojazdami, przestępczości przeciwko zabytkom, cyberprzestępczości). To tutaj przede wszystkim opracowywane są wieloletnie plany działania oraz strategie zwalczania poszczególnych rodzajów przestępczości. Ta grupa sprawuje także nadzór nad agencjami UE, w tym min. EUROPOL i CEPOL.
    Dodatkowo, w ramach tej grupy funkcjonują sieci eksperckie, realizujące zadania w ściśle sprecyzowanych obszarach. Polska policja bierze udział w pracach następujących sieci eksperckich.:
    • @ON – sieć zwalczania poważnej przestępczości o charakterze mafijnym oraz przestępczości zorganizowanej;
    • ATLAS – sieć specjalnych jednostek interwencyjnych;
    • CARPOL – sieć ekspertów ds. przestępczości związanej z pojazdami;
    • EU CULTNET – sieć ekspertów organów ścigania w dziedzinie dóbr kultury;
    • EFE – sieć ekspertów ds. broni palnej;
    • EMPEN – sieć ekspertów w dziedzinie medycyny i psychologii działającej na rzecz egzekwowania prawa;
    • ENFAST – europejska sieć współdziałania zespołów poszukiwań celowych;
    • ENLETS – europejska sieć ds. rozwoju technologicznego;
    • KYNOPOL – europejska sieć ekspertów ds. kynologii policyjnej;
    • ROADPOL – europejska sieć policji drogowej;
    • PENMP – policyjna sieć ekspertów ds. osób zaginionych.
  • Grupa Robocza ds. Wymiany Informacji w dziedzinie Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (IXIM) - kształtuje politykę UE w zakresie zarządzania informacjami w dziedzinie WSiSW (zbieranie, wymiana i analiza informacji). Grupa monitoruje także zasilanie i wykorzystywanie unijnych systemów informacyjnych (takich jak system informacyjny Schengen – SIS), funkcjonowanie biur SIRENE, SPOC (Single Point of Contact), CMS (Case Management System czyli System Zarządzania Sprawami), PNR (dane dotycząc przelotu pasażera - Passenger Name Record) oraz zapewnianie interoperacyjności kluczowych scentralizowanych systemów informacyjnych UE, w tym min. Prüm II (dot. zautomatyzowanego przeszukiwania i wymiany danych na potrzeby współpracy policyjnej) oraz SIS.
  • Horyzontalna Grupa Robocza ds. Narkotyków (HDG) - stanowi gremium o charakterze eksperckim zajmujące się kształtowaniem polityki antynarkotykowej UE oraz wytyczaniem kierunków współpracy z państwami trzecimi. Grupa o charakterze przekrojowym skupiająca zarówno ekspertów z zakresu ograniczenia podaży jak i popytu na narkotyki. W ramach posiedzeń często odbywają się spotkania krajowych koordynatorów ds. narkotyków z krajów UE. Ponadto HDG regularnie spotyka się z delegatami z innych regionów i krajów trzecich znajdujących się w obszarze zainteresowań UE (Turcja, Bałkany Zachodnie, Stany Zjednoczone w ramach tzw. „Dialogu Transatlantyckiego”, Afryka Zachodnia, Wspólnota Andów i z krajami Ameryki Łacińskiej i Karaibów w ramach „Komitetu Technicznego UE/LAC”) celem opracowania projektów polityk UE w zakresie relacji z przedmiotowymi państwami, grupami państw.

Współpraca z agencjami UE

Polska Policja współpracuje także z agencjami UE:

  • Europol – Agencja UE ds. Współpracy Organów Ścigania - kluczowy organ w walce z międzynarodową przestępczością. Misją Europolu jest wspieranie państw członkowskich w zapobieganiu wszelkim formom poważnej przestępczości międzynarodowej i zorganizowanej, cyberprzestępczości i terroryzmowi oraz w zwalczaniu ich. Europol współpracuje także z wieloma państwami partnerskimi spoza UE oraz z organizacjami międzynarodowymi. Od 1 stycznia 2025 r. funkcję przewodniczącego zarządu Europolu pełni dyrektor BMWP KGP insp. Ireneusz Sieńko.
  • Cepol – Agencja UE ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania - skupia sieć instytucji szkoleniowych dla przedstawicieli organów ścigania w państwach członkowskich UE oraz wspiera innowacyjne i zaawansowane szkolenia w zakresie priorytetów bezpieczeństwa, współpracy w dziedzinie ścigania i wymiany informacji. CEPOL współpracuje również z organami UE, organizacjami międzynarodowymi oraz państwami trzecimi w celu zapewnienia wspólnej reakcji w przypadku pojawienia się bardzo poważnych zagrożeń bezpieczeństwa. Od 1 stycznia 2025 r. funkcję zastępcy przewodniczącego zarządu Cepolu pełni zastępca dyrektora BMWP KGP insp. Irmina Gołębiewska.

EMPACT

EMPACT (European Multidisciplinary Platform Against Criminal Threats), Europejska Multidyscyplinarna Platforma Przeciwko Zagrożeniom Przestępstwami to inicjatywa państw członkowskich UE w zakresie bezpieczeństwa mająca na celu identyfikację, priorytetyzację i przeciwdziałanie zagrożeniom stwarzanym przez zorganizowaną i poważną przestępczość międzynarodową.

W 2021 r. EMPACT stał się stałym instrumentem unijnym, zgodnie z konkluzjami Rady w sprawie stałej kontynuacji cyklu polityki UE w dziedzinie poważnej i zorganizowanej przestępczości międzynarodowej: EMPACT 2022+. Inicjatywa ta, jako multidyscyplinarna platforma współpracy państw członkowskich, wspierana przez wszystkie instytucje, organy i agencje UE (takie jak Europol, Frontex, Eurojust, CEPOL, OLAF, EU-LISA, EFCA, EUDA i inne), obejmuje zarówno środki zapobiegawcze, a także działania operacyjne i strategiczne. Uczestniczą w niej również państwa trzecie, organizacje międzynarodowe oraz inni partnerzy publiczni i prywatni.

W Polsce platforma ta zrzesza współpracę takich służb jak Policji, Straży Granicznej, KAS czy CBA, a rolę Koordynatora Krajowego EMPACT pełni przedstawiciel BMWP KGP. W ramach poszczególnych przyjętych priorytetów Państwa Członkowskie UE mogą pełnić rolę przewodniczących, a w ramach implementacji priorytetu dotyczącego zagadnienia Narkotyków Syntetycznych/Nowych Substancji Psychoaktywnych funkcję tę pełni przedstawiciel CBŚP.

EMPACT działa w cyklach czteroletnich i zgodnie z przyjętymi w 2021 roku konkluzjami Rady ustanowiono 10 głównych obszarów priorytetowych w cyklu na lata 2022-2025.

Polska, pełniąc prezydencję w Radzie Unii Europejskiej w pierwszej połowie 2025 roku, będzie prowadzić dyskusję dotyczącą kształtowania przyszłości mechanizmu EMPACT w perspektywie krótko- i długofalowej jako ważnego elementu unijnej strategii bezpieczeństwa. Jednym z kluczowych dokumentów jako zostaną przyjęte podczas polskiej Prezydencji będą konkluzje Rady dotyczące priorytetów unijnych w zakresie przestępczości w ramach mechanizmu EMPACT na kolejny cykl  na lata 2026-2029.

Prezydencja 2025 – priorytety resortowe

Wszystkie działania polskiej Policji będą się wpisywać w następujące priorytety resortowe:

  1. Monitorowanie i neutralizowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa wewnętrznego, powiązanych z rosyjską agresją w Ukrainie – wielowymiarowy priorytet horyzontalny obejmujący:
    • przemyt broni i amunicji oraz narkotyków;
    • przenikanie grup przestępczych;
    • zagrożenia hybrydowe, dezinformacja i zagrożenia cyberbezpieczeństwa;
    • przeciwdziałanie handlowi ludźmi.
  2. Przeciwdziałanie nieuregulowanej migracji, w tym jej instrumentalizacji, głównie przez:
    • wzmocnienie granic zewnętrznych UE;
    • poprawa skuteczności i trwałości powrotów;
    • współpraca z państwami leżącymi na głównych szlakach migracyjnych w ramach walki z przemytem migrantów, handlem ludźmi oraz instrumentalizacją migracji;
    • przeciwdziałanie pierwotnym przyczynom migracji.
  3. Zwiększenie zdolności UE i państw członkowskich w zakresie ochrony ludności, ratownictwa i pomocy humanitarnej, w szczególności:
    • koordynacja działań na poziomie UE;
    • finansowanie inicjatyw podejmowanych przez państwa członkowskie;
    • wsparcie Ukrainy w kontekście udziału w Unijnym Mechanizmie Ochrony Ludności.

Co w tym zakresie planujemy?

Działania Policji w ramach priorytetów resortowych

  • Grupa Robocza LEWP (Handel ludźmi) – dokonanie diagnozy sytuacji ofiar handlu ludźmi i eksploatacji seksualnej zwłaszcza w kontekście małoletnich uchodźców z Ukrainy oraz pracy niewolniczej (szczególnie pod względem legislacyjnym, wsparcia ofiar przestępstw, modus operandi sprawców).
  • Grupa Robocza LEWP (Nielegalny handel bronią) – przygotowanie studium porównawczego dot. stosowanych w krajach UE rozwiązań w zakresie nabywania i rejestracji broni (czarnoprochowej, alarmowej, sygnałowej, pozbawionej cech użytkowych, a także wytworzonej przy wykorzystaniu drukarek 3D) oraz skali incydentów o charakterze kryminalnym z nią związanych; 
  • Grupa Robocza HDG (przestępczość narkotykowa/przeciwdziałanie narkomanii) – realizacja strategicznych zobowiązań do ochrony zdrowia publicznego i zwalczania przestępczości zorganizowanej w całej Europie (podwójne wyzwanie związane z syntetycznymi opioidami i katynonami). Inicjatywy obejmują rozwój dialogów politycznych z kluczowymi partnerami, takimi jak USA, Brazylia i kraje Azji Centralnej, a także organizację debat tematycznych z Ukrainą i Mołdawią. Ważnym punktem będzie przedłożenie polskiej rezolucji „Bezpieczeństwo funkcjonariuszy podczas likwidacji laboratoriów syntetycznych opioidów” w ramach  68. Sesji Komisji ds. Narkotyków ONZ (CND), odnowienie „Paktu przeciwko narkotykom syntetycznym” oraz promocja EMPACT jako flagowego instrumentu UE w trakcie dedykowanego wydarzenia towarzyszącego na CND.

Pozostałe działania w obszarach pośrednio powiązanych z priorytetami resortowymi:

  • Grupa Robocza LEWP:
    • wystąpienie z inicjatywą w sprawie opracowania konkluzji Rady lub Prezydencji w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom CBRN i zaprezentowania ich na forum UE;
    • przegląd prawodawstwa krajowego na forum UE w zakresie przepisów regulujących posiadanie kart „pre-paid”.
  • Grupa Robocza IXIM – dokonanie analizy sytuacji związanej z implementacją postanowień rozporządzenia PE i Rady w sprawie zautomatyzowanego przeszukiwania i wymiany danych na potrzeby współpracy policyjnej (rozporządzenie Prüm II). Niezależnie od trwających na poziomie unijnym prac, zostanie stworzony kwestionariusz, które pozwoli na zebranie informacji w zakresie przyszłych wyzwań na poziomie krajowym związanych z implementacją rozporządzenia.

Co robimy obecnie – czyli bieżące działania w pracach wynikających z agendy UE w ramach JHA

  • Grupa Robocza LEWP
    • prace nad projektem Rozporządzenia UE ws. wzmocnienia współpracy w zakresie zapobiegania przemytowi migrantów i handlu ludźmi ich wykrywania i prowadzenia dochodzeń. W ramach projektowanego przepisu przewidziane jest wprowadzenie nowego przestępstwa mandatowego Europolu tj. naruszenie środków ograniczających UE (np. zakazy wywozu broni i powiązanego z nią wyposażenia, ograniczenia wjazdowe, zamrożenie funduszy i aktywów finansowych). Wprowadzenie tej zmiany pozwoli na dostosowanie mandatu agencji do nowych kategorii, trendów przestępczości a w konsekwencji na efektywniejsze zwalczanie wszystkich przestępstw mandatowych, w tym handlu ludźmi. Podmiotem wiodącym w tym zakresie jest Policja;
    • prace nad projektem Rozporządzenia UE dot. zapobiegania niegodziwemu traktowaniu dzieci w Internecie i jego zwalczaniu. Celem Prezydencji Polski jest wypracowanie rozwiązania, które będzie z jednej strony broniło użytkowników usług komunikacji elektronicznej przed masowym skanowaniem (ochrona prawa do prywatności oraz tajemnicy korespondencji) a jednocześnie pozwoli na skuteczniejszą ochronę dzieci w Internecie. Podmiotem wiodącym jest Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Policją.
    • prace nad nową Strategią Europejskiej Sieci Zapobiegania Przestępczości (EUCPN) na lata 2026-2030 i zmianą mechanizmu finansowania jej działalności. Podmiotem Wiodącym jest  Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji we współpracy z Policją.
  • Grupa Robocza IXIM
    • prace nad stanem współpracy pomiędzy PCz UE a USA w obszarze wymiany danych i informacji, kontynuacja dyskusji w zakresie dodatkowych wymagań USA dot. ruchu bezwizowego;
    • prace nad realizacją porozumienia o współpracy pomiędzy UE i Interpolem, dotyczącego wzajemnej wymiany informacji pomiędzy organizacjami.

Działania w ramach Agencji UE

Policja uczestniczyć będzie w przygotowaniu i przeprowadzeniu wspólnych operacji unijnych koordynowanych przez Europol - Joint Action Days (JAD), skupiających się na zwalczaniu nielegalnego obrotu bronią palną, przestępczości narkotykowej oraz handlu ludźmi w różnych formach, m.in. wykorzystywania do celów seksualnych czy pracy przymusowej.

Wykorzystując pozycje wiodącą podczas Prezydencji w Radzie UE, również na kanwie współpracy z agencją CEPOL będziemy promować włączenie do oferty szkoleniowej przeznaczonej dla krajów UE obszarów priorytetowych dla Polski.

Dodatkowo, Policja udzieli wsparcia Ukrainie i Mołdawii poprzez udział w realizacji programów TOPCOP oraz EU4 Security Moldova. Działania skupiać się będą na wsparciu państw trzecich m.in. poprzez organizację szkoleń stacjonarnych i kursów online, wizyt i delegowania ekspertów, mentoringu, głównie w obszarach przestępczości narkotykowej, nielegalnego obrotu bronią palną,  cyberprzestępczości.

Katalog tematyczny nie jest zamknięty, będziemy monitorować potrzeby szkoleniowe naszych partnerów i reagować na zgłoszone istotne obszary wymagające wsparcia.

Kalendarz najważniejszych spotkań

Co do zasady, podczas nadchodzącej Prezydencji funkcjonariusze polskiej Policji będą brać udział w obradach grup roboczych w Brukseli, jest jednak tradycją, że państwo sprawujące Prezydencję organizuje także na terenie swojego kraju liczne spotkania, dotyczy to zarówno zarządów Agencji jak i sieci eksperckich.

Poniżej przedstawiamy kalendarz najważniejszych spotkań organizowanych w Polsce.

  1. Spotkanie w ramach instrumentu EMPACT2022+ za lata 2022–2025 w Krakowie
  2. Posiedzenie szefów Biur SIRENE (Heads of SIRENE) w Warszawie
  3. Posiedzenie Single Point of Contact (SPOC) w Warszawie
  4. Spotkanie Sieci Europejskich Ekspertów ds. Broni Palnej EFE w Warszawie
  5. Spotkanie ENLETS w Warszawie
  6. Organizacja Nieformalnej Europejskiej Konwencji Szefów Policji w Krakowie
  7. Spotkanie EU-CELAC w Warszawie
  8. PCCC – konferencja Policyjno-Celnych Centrów Współpracy we Wrocławiu
  9. Spotkanie sieci eksperckiej EMPEN w Warszawie
  10. CEPOL – spotkanie zarządu w Warszawie
  11. Spotkanie grupy ekspertów do spraw bezpieczeństwa piłki nożnej sieci NFIP (think tank) we Wrocławiu
  12. Spotkanie w ramach Projektu SIRIUS w Warszawie
  13. Europol – spotkanie zarządu agencji w Warszawie

Co daje nam prezydencja?

Prezydencja w Radzie UE, to przede wszystkim szansa pokazania partnerom z krajów członkowskich, ale także z krajów trzecich, że jesteśmy w stanie sprawnie i profesjonalnie przewodniczyć wszystkim gremiom międzynarodowej współpracy Policji, kreować dynamizm działania i nadawać kierunek rozwoju w wielu aspektach międzynarodowej współpracy Policji. Jest to czas, w którym mamy większy i realny wpływ na decyzje podejmowane na poziomie UE.

Prezydencja to także doskonała okazja do promocji działań polskiej Policji w zakresie koordynacji polityki europejskiej. Dążymy do wykorzystania czasu sprawowania Prezydencji do analizy wyzwań kryminalnych, z którymi styka się polska Policja tak, aby nasze przewodnictwo miało jak najbardziej praktyczny wymiar w rozumieniu analizy danego wyzwania z perspektywy PCz UE, zebrania najlepszych praktyk i w miarę możliwości przekucia ich w rekomendacje choćby w postaci Konkluzji Prezydencji bądź też podzielenia się naszymi najlepszymi praktykami, tak aby mogły z nich skorzystać inne PCz. Te inicjatywy własne są oczywiście dodatkiem do  szeregu  strategicznych tematów i przekrojowych działań, które będą wynikały z harmonogramu prac UE zarówno w ramach grup roboczych jak też Agencji UE.

Prezydencja stwarza także spektakularną możliwość doskonalenia kompetencji funkcjonariuszy i pracowników Policji zaangażowanych w jej przygotowania i realizację. Już od wielu miesięcy policyjny korpus Prezydencji szkoli się w ramach różnego rodzaju przedsięwzięć, dotyczących między innymi prawnych aspektów funkcjonowania UE, zadań spoczywających na kraju Prezydencji, negocjacji w środowisku międzynarodowym, planowania długoterminowego, doskonalenia znajomości języka angielskiego.

Prezydencja to również bez wątpienia wzmocnienie potencjału logistycznego Policji.

Osiągnięcia prezydencji Polski w 2011 r.

Priorytety polskiej Policji w 2011 r. były ukierunkowane na wzmocnienie wymiaru wschodniego współpracy UE, w tym w szczególności w zakresie:

  • zwalczania przestępczości narkotykowej;
  • poprawy bezpieczeństwa imprez sportowych;
  • zwalczania wykorzystywania seksualnego dzieci i pornografii dziecięcej w cyberprzestrzeni;
  • zwalczania fałszerstw pieniędzy;
  • przedstawiciele polskiej Policji przewodniczyli 54 posiedzeniom w Brukseli, w tym w szczególności spotkaniom grup roboczych Rady UE;
  • przyjęto ponad 100 różnych dokumentów, w tym 16 zostało przyjętych przez Radę UE;
  • zorganizowano w Polsce 16 konferencji i spotkań eksperckich poświęconych współpracy policyjnej, na które przybyło ponad 760 delegatów zagranicznych;
  • bezpieczeństwo prezydencji – pięć operacji policyjnych, zarządzanych przez KSP (Warszawa) i cztery KWP (Gdańsk, Poznań, Kraków i Wrocław).

Przewodnictwo w grupach roboczych Rady UE i wybrane osiągnięcia:

  • Horyzontalna Grupa Robocza ds. Narkotyków
    • przyjęcie przez Radę UE „Europejskiego paktu przeciwko narkotykom syntetycznym”;
    • Konkluzje Rady UE w sprawie nowych substancji psychoaktywnych;
  • Grupa Robocza ds. Egzekwowania Prawa
    • Konkluzje Rady UE dotyczące wzmocnienia współpracy policyjnej z państwami trzecimi w zakresie bezpieczeństwa imprez sportowych;
    • Konkluzje Rady UE w sprawie zapobiegania i zwalczania przestępczości przeciwko dobrom kultury;
  • Grupa Robocza ds. Wymiany Informacji i Ochrony Danych (komponent Wymiana Informacji)
    • Konkluzje Rady UE w sprawie implementacji przez państwa członkowskie UE tzw. Inicjatywy Szwedzkiej (decyzji ramowej 2006/960/WSiSW w sprawie uproszczenia wymiany informacji i danych wywiadowczych między organami ścigania państw członkowskich UE).

Operacja „Eurocar” – przeciwko przestępczości samochodowej

  • udział funkcjonariuszy Policji 16 państw członkowskich UE;
  • działania przez 48 godzin – od 21 do 22 września 2011 r.;
  • kontrola kierowców aut i legalności samochodów, autokomisów, punktów złomowania pojazdów.

Wyniki:

  • zatrzymano 44 osoby mające związek z kradzieżami samochodów oraz zabezpieczono 168 pojazdów;
  • łączna wartość zabezpieczonego mienia jest szacowana na kwotę ok. 1 100 000 euro.